Vertrouwen en gunnen. Dat is waar het in de zakenwereld om draait. Het eerste veroorzaakt het tweede. Klinkt simpel. Maar de praktijk is weerbarstig. En je moet gigantisch je best doen om de gunfactor te krijgen én te behouden.
Wij zijn dé waddenspecialist als het gaat om totaalorganisatie van events, incentives, trainingen en bedrijfsuitjes. Ook onze collega’s zijn daarvan op de hoogte. Wij werken daarom veel en prettig samen met vele bureaus uit het hele land. Zij hebben de klanten, de aanvragen en een visie op events. Wij zijn hun waddenpartner. Prima toch?
Maar ook hiervoor geldt dat het in de praktijk vaak anders loopt. Klanten shoppen en vragen meerdere offertes op. Het is voorgekomen dat wij voor één eindklant drie offertes uit hebben gebracht: twee aan bureaus, één rechtstreeks aan de klant. Klinkt goed. Je zou kunnen veronderstellen dat de klus sowieso binnen komt.
Maar zo simpel is het niet. Wij zijn in dat geval ook concurrent van onze collega’s. En dat willen we niet want zij brengen meer projecten aan. Daarom maken wij nu alleen nog maar offertes voor collega’s als wij de naam van de klant kennen.
Onze vaste partners snappen dat. Vertrouwen is hét sleutelwoord. Ze weten dat wij nooit naar de eindklant zullen stappen om de klus rechtstreeks binnen te halen. Als we dat zouden doen plegen we zakelijke zelfmoord. Het eventwereldje is namelijk maar klein.
‘Wij zijn niet de maat der dingen’. Wijze woorden die de griekse filosoof Protagoras ooit uitsprak. Hierin schuilt onze verbazing wanneer we van tijd tot tijd geconfronteerd worden met branche-genoten die het niet zo nauw nemen met normen en waarden die bij ons vak horen.
Een ander citaat (waarom zou je het zelf bedenken als het al opgeschreven is): ‘Honesty is the best policy.’ van Benjamin Franklin. Wie de schoen pas trekke hem aan…